Aprenda a criar e-mails de follow-up eficazes para aumentar vendas e respostas. Evite erros como excesso de envios, desistir cedo e falta de personalização. Use modelos prontos e automatize com o LiveAgent para melhorar a comunicação e fechar mais negócios.
Esquecer de enviar e-mails de follow-up é um dos erros mais críticos que os profissionais de vendas e marketing cometem ao entrar em contato com clientes em potencial. Com muita frequência, eles se concentram apenas no argumento de venda inicial e negligenciam completamente os acompanhamentos. Espantosos 70% dos e-mails de vendas não são acompanhados, embora até 80% das oportunidades de negócio exigem pelo menos cinco acompanhamentos antes do fechamento.
No final das contas, voltar a entrar em contato com os clientes em potencial ajuda as empresas a aumentar as taxas de resposta e a fechar mais vendas. Na verdade, os e-mails de acompanhamento geralmente obtêm melhores taxas de resposta do que o e-mail inicial. Um estudo conduzido pela Iko System teve uma taxa de resposta de 18% no primeiro e-mail, 14% no segundo, 13% no quarto e impressionantes 27% no sexto. Com modelos de e-mail de follow-up adequados em mãos, sua equipe de vendas e marketing podem garantir uma comunicação mais consistente com os clientes em potencial e melhorar as vendas ao longo prazo.
Embora não haja uma fórmula universal para o melhor número e frequência de e-mails follow-up que você deve enviar (pois depende muito do tipo de interação que você teve com seu cliente potencial anteriormente) – pesquisas mostram que 2 ou 3 follow-ups são o número ideal. Como regra geral, é recomendável esperar pelo menos dois dias antes de enviar seu primeiro e-mail de follow-up.
Estatisticamente, se você não receber uma resposta ao seu primeiro e-mail, terá 21% de chance de obter uma resposta no segundo e 25% de chance de, eventualmente, receber uma resposta do destinatário após algumas mensagens de follow-up. Pode levar a precisar enviar 5 e-mails de follow-up ou mais para realmente obter uma resposta de um cliente em potencial.
A personalização é fundamental quando se trata de marketing por e-mail, pois pode ajudar a destacar seus e-mails de acompanhamento. Estudos revelam que e-mails com linhas de assunto personalizadas têm 26% mais probabilidade de serem abertos do que aqueles sem, e que a receita é 5.7 vezes maior em e-mails que empregam personalização.
Decidir como fazer o follow-up com os clientes em potencial que não responderam ao seu e-mail inicial pode ser complicado, pois você precisa encontrar o equilíbrio certo entre agregar valor e soar agressivo/irritante. Abaixo estão 10 modelos básicos de e-mail para follow-up de vendas para diferentes casos de uso que você pode usar como ponto de partida antes de criar o seu próprio.
I’ve noticed that you have read my last email and visited our website. I hope this isn’t an overstep, but I just wanted to make sure you found what you were looking for, and wanted to see if you had any questions.
As I stated in my previous email, I believe [Product] can help [their Company] to [your value proposition].
Please let me know when is a good time for you, so I can hop on a call and walk you through how companies like [customer 1] and [customer 2] have benefited from our tool.
If you are not the right person to discuss this with, who would you recommend I talk to?
I look forward to hearing back from you.
[YOUR SIGNATURE]
I know I’ve already shared some information about [product or service] with you a while ago, but I thought you might be interested to learn about a new deal [Company] is offering right now.
[Details of the deal]
This deal is currently available through [end date]. If you’d like to hear about this in more detail, please let me know. I would happily spend 15 mins telling you everything you need to know.
Regards,
[YOUR SIGNATURE]
The last time we discussed [value proposition] you suggested that it wasn’t the right time, asking me to connect some time around the end of the year.
So, should we pick up from where we left off? I’d be happy to do a quick review of our proposal on the phone and answer any pending questions.
Eager to hear back from you!
[YOUR SIGNATURE]
I left you a voicemail earlier today to schedule a time to demo [Product]. We’re excited to show you how we help our clients [achieve their goals].
I mentioned that I’d call again on [date and time], but feel free to reach me whenever works best for you at [phone number] or shoot me an email.
Regards,
[YOUR SIGNATURE]
It was great connecting with you at [event name]. I hope you got a ton of value from the sessions.
I wanted to follow up with you since you expressed interest in learning more about [product/ service/ company]. Would you be open to scheduling a quick call this week to discuss it further? I’d love to learn more about your company’s needs in this area and how we can help you achieve your goals.
Hope to hear from you soon,
[YOUR SIGNATURE]
Hope you’re doing well. It’s been a few months since you tried [Product], so I thought I’d check-in and see how things were going at [their Company].
I know that sometimes our trial users don’t end up signing up because the timing isn’t right for them, and many consider [Product] to be a better investment after they’ve grown.
I want to offer you another free 15-day trial with no strings attached. Simply click here to activate your extended trial now.
If you have any questions or need assistance, just hit ‘Reply’ and let me know – I’m always happy to help.
Cheers,
[YOUR SIGNATURE]
Thank you for your time yesterday and sharing more insights on what you are trying to achieve and the challenges you are facing. We understand the bigger picture and we’re happy that the demo gave you a better idea of how [Product] will help you reach your goals.
Ultimately, here are 3 main things [Product] will help you to accomplish:
[Feature #1]: Will allow you to [meet X goal]
[Feature #2]: Will help you [with Y challenge]
[Feature #3]: Will mitigate [Z issue]
As promised, I’ve attached additional information about [specific feature] that you asked about.
The next step is [action item]. Just let me know if you have any questions and I’d be more than happy to chat again. Also, feel free to give me a call at [number].
Best,
[YOUR SIGNATURE]
This is [your name] checking in about the guest post pitch I emailed a couple of weeks ago. I understand that you are having a busy week, so I thought I’d drop you a line and ask. Have you had a chance to look at it?
I’m excited to hear back from you! Let me know if you’d like me to add/remove something from the pitch.
Thanks,
[YOUR SIGNATURE]
I won’t take up too much of your time. If I don’t hear back from someone, I know it’s usually because they’re either busy, not interested, or missing my emails. Could you please hit a quick reply and let me know 1 / 2 / 3 so that I could update your file?
1 – Too busy right now, email me again in a month.
2 – Not interested, please leave me alone.
3 – Haven’t seen previous emails.
Thanks,
[YOUR SIGNATURE]
I’m going through my contacts and realized that I haven’t heard back from you about [product/ offer], which usually means one of two things: either the timing may not be right or you no longer have a need.
In either case, I don’t want to keep bothering you. Would it be alright if I closed your file with us? Otherwise, if you would still like to talk, let me know a good time.
Thanks,
[YOUR SIGNATURE]
I feel strongly that [their Company] could benefit from our [Product/ Service] but I’ve struggled to get a hold of you lately.
This can mean only one thing – your office has become subsumed by a zombie outbreak. Fret not – if you provide a number corresponding with the one of the below options (#1-4), I’ll know exactly how to respond:
1) There’s a zombie gnawing on my leg as I speak. Please send over anyone you know with zombie-killing experience.
2) No zombies on my side but I’m interested in chatting for 5 minutes at ___ (please let me know a date/time that works for you).
3) The timing isn’t great now but please reach back out in 3 weeks.
4) You irritate me more than zombies ever could. Please go away.
Looking forward to hearing from you, [Name],
[YOUR SIGNATURE]
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Para escrever um e-mail de follow-up eficaz, você precisa ser paciente. Às vezes, leva tempo e esforço para obter a resposta. No entanto, não envie spam para clientes em potencial, pois isso poderia ter um efeito oposto. E o mais importante, não envie e-mails genéricos. Quanto mais personalizado for o e-mail, maiores serão as chances de você receber uma resposta.
Um bom e-mail de follow-up pode ajudá-lo a permanecer na vanguarda da mente do seu cliente. A maioria das vendas será fechada nos estágios de follow-up do ciclo de vendas, portanto, o e-mail de follow-up é uma forma direta de aproximá-lo do fechamento do negócio.
Um e-mail de follow-up é uma mensagem que você envia para pessoas que não responderam a um e-mail anterior. Além disso, os e-mails de follow-up geralmente são enviados após alguns dias.
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Andrej Saxon | LiveAgent support team